B2B

Het belang van een fijne klantenservice

Veel bedrijven hebben een klantenservice, maar niet elke klantenservice help je even goed. Soms hoor je een verveeld of chagrijnig persoon aan de andere kant van de lijn, waardoor je je als klant niet erg gewaardeerd voelt. Toch is het altijd belangrijk om een klantenservice te hebben als bedrijf. Wanneer je niet zelf in staat bent de telefoon op te nemen of een medewerker hiervoor aan te nemen, kun je dit uitbesteden naar een telefoonservice. Dit kun je vergelijken met een externe klantenservice. Een telefoondienst zal de telefoon opnemen wanneer het bedrijf hier zelf niet toe in staat in, hierdoor biedt je een stukje extra service aan de klant. In dit artikel leggen we uit waarom dit stukje extra service, en dus een klantenservice, zo belangrijk is voor je bedrijf. 

Het visitekaartje van je bedrijf

De eerste reden waarom een klantenservice zo belangrijk is, is omdat het het visitekaartje is van je bedrijf. Wanneer klanten naar je bedrijf bellen, zullen zij eerst een klantenservice medewerker aan de telefoon krijgen. Hoe deze medewerker met de klant communiceert, schetst een goed beeld van het bedrijf als geheel. Sommige bedrijven wijzen hun klanten liever meteen door naar de website en zeggen dat onder het kopje ‘veelgestelde vragen’ al genoeg terug te vinden is. Als klant voel je je op zulke momenten niet echt gehoord en de kans dat je nog eens iets bij die winkel zal kopen is dan meteen een stuk kleiner.

Klant is koning

De uitspraak ‘klant is koning’, is voor veel mensen een bekende. Het is belangrijk om je klanten zo goed mogelijk te behandelen. Zonder klanten kan een bedrijf immers niet bestaan. Een klant heeft vaak behoefte aan klantcontact en wilt graag snel geholpen worden in het geval dat er een probleem is. Door de aanwezigheid van een goede klantenservice kan dit bereikt worden. Wanneer je als klant blij bent met je aankoop en de service die daarbij hoort, is de kans dat je nog eens terugkeert bij deze winkel natuurlijk erg groot. Uiteindelijk is een klantenservice dus een goede investering, omdat het zorgt voor sterke lange termijn relaties met klanten.

De reputatie

Ook is de klantenservice belangrijk voor de reputatie van je bedrijf. Wanneer een klant slecht geholpen is en dit doorvertelt aan vrienden of hier een recensie van op internet zet, is dat natuurlijk erg slecht voor je bedrijf. Andersom werkt dit natuurlijk ook zo. Wanneer je juist erg aardig en behulpzaam bent als klantenservice, zullen klanten dit ook verder vertellen. Hierdoor krijg je dus een goede reputatie, waardoor je uiteindelijk ook meer klanten krijgt!

Geef een reactie